Salacious

"...och jag skattar mej lycklig som körde fel när jag vet hur rätt det blev."

20/10 - Tabata!

Publicerad 2012-07-10 10:31:10 i Allmänt

 
Har ju nämnt ett par gånger här i bloggen att jag håller på med en träningsform som kallas tabata. Förra sommaren var jag i gymmet på skolan och såg en lapp som någon hade satt upp, tänkte "okej, det här kan jag väl testa som omväxling" och sen dess är jag fast. Precis som med löpningen fick jag göra ett uppehåll när min fot var stukad men nu är jag tillbaka i mina gamla rutiner igen och det känns hur bra som helst. En träningsvecka för mej innehåller nu tre löparpass och två tabata-pass och min kropp mår väldigt bra av det. Att kombinera kondition och styrketräning sägs ju vara den absolut bästa kombinationen och det tror jag verkligen på.
 
Dessutom innehåller faktiskt tabata BÅDE styrka och kondition, så jag har svårt att tänka mej en bättre träning.
 
Tänkte därför göra lite reklam för detta finurliga påfund genom att förklara hur det funkar!
 
Träningen går ut på att jobba i intervaller. Du kör i 20 sekunder, vilar 10 sekunder, jobbar 20, vilar 10 osv, detta upprepas åtta gånger. När åtta gånger är genomförda vilar du i ungefär en minut innan det är dags för nästa övning som görs precis på samma sätt; 20 jobba/10 vila  - åtta gånger. Sammanlagt innehåller ett pass åtta övningar och vilka övningar man vill ha är förstås helt valfritt, mitt innehåller bland annat upphopp, armhävningar, sit-ups, thrusters (knäböj med hantlar) och utfall. Det finns hur mycket tips som helst på nätet om fantasin skulle tryta. På Spotify finns dessutom en massa tabata-låtar upplagda, vilket är perfekt. En röst säger "4...3...2...1..." innan varje 20-sekundersintervall börjar och när det är dags för vila blåser en visselpipa. Så man behöver inte ens ha koll på tiden själv. Inget utrymme att fuska, med andra ord! ;)
 
Förutom att man får upp en ordentlig puls och kör igenom precis hela kroppen är dom största fördelarna med tabata att det går alldeles utmärkt att genomföra passet hemma (ett par hantlar är bra att ha, men det är lätt att utforma passet så att man enbart använder sin egen kropp som redskap) samt att det går snabbt. Passet är över på 40 minuter (inklusive pauserna mellan övningarna), vilket är skönt för dom som hellre kör effektivt än såsar omkring på gymmet i två timmar. Nu kanske det låtar som att jag är en expert, det är jag absolut inte. Men jag tycker att det är himla kul och det vore roligt om det smittade av sej!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

Växte upp i Gislaved, skapade min egen tillvaro i Göteborg och har nu hamnat i Stockholm. Tre platser, tre bitar att dela mitt hjärta i. Det är mycket som ryms där; musik, träning, Fredrik, familjen och vännerna, hundar och film är några av sakerna. Skulle kunna inreda hela hemmet med Marilyn Monroe om jag fick, älskar Ola Salo och Markus Krunegård och tycker att livet inte vore värt att leva utan choklad.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela