Salacious

"...och jag skattar mej lycklig som körde fel när jag vet hur rätt det blev."

Det här med takt och ton.

Publicerad 2011-11-17 19:52:11 i Allmänt


Ibland blir man förundrad, faktiskt rent beklämd, över hur vissa människor beter sej. Jag har ALDRIG förstått grejen med människor som anser sej ha rätt att tilltala människor på ett nedlåtande sätt, oavsett vilket sammanhang det är. Okej, om någon hade skadat mej eller någon jag känner, då hade jag såklart inte brytt mej om vilka ord jag använde, men nu syftar jag på vardagliga situationer, inte extrema.

Det är för mej helt obegripligt att det finns människor som kan kläcka ur sej saker som "är du dum i huvudet, eller?" för att man inte håller med om den personens åsikt, att det finns människor som på fullaste allvar kan skälla ut en kassörska för att priset på en vara är för högt, att det finns folk som angriper en människas person när det är beteendet som man inte uppskattade.

Idag fick jag höra "men SNÄLLA människa, hur tänker du?". Det är precis vad man vill höra när man redan befinner sej i en situation som man blir nervös av. Jättepedagogiskt, verkligen. FÖRSLAGSVIS kanske man istället kan säga "Men du, nu blev det ju lite tokigt här, som du märker. Ta det lugnt och tänk efter. Hur fixar du detta?" Som tur är så är det här verkligen ett undantag, för dom flesta andra jag möter varje dag är ljusår ifrån ett sånt beteende.

Men ändå.

"Men SNÄLLA människa, hur tänker du?"

"Men DUMMA apa, jag tänkte väl inte alls men det gör ju bevisligen inte du heller!"

Hahaha. Tur att man får säga vad man vill i fantasin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

Växte upp i Gislaved, skapade min egen tillvaro i Göteborg och har nu hamnat i Stockholm. Tre platser, tre bitar att dela mitt hjärta i. Det är mycket som ryms där; musik, träning, Fredrik, familjen och vännerna, hundar och film är några av sakerna. Skulle kunna inreda hela hemmet med Marilyn Monroe om jag fick, älskar Ola Salo och Markus Krunegård och tycker att livet inte vore värt att leva utan choklad.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela