Salacious

"...och jag skattar mej lycklig som körde fel när jag vet hur rätt det blev."

Största idioten på länge.

Publicerad 2009-07-02 23:49:42 i Allmänt

Igår bevittnade jag en situation som gjorde mej riktigt förbannad. Jag blev så irriterad att jag på allvar övervägde att gå fram till mannen i fråga och undra hur jävla dum i huvudet man kan vara.

Vid spårvagnshållplatsen satt en afroamerikansk man (som även pratade svenska) och några meter ifrån honom stod hans väldigt söta tjej, och lite överallt sprang deras ännu sötare dotter. Mamman blev trött på att flickan inte lyssnade när hon sa åt henne att sluta springa vid spåret och sa åt henne att sätta sej på bänken bredvid pappan. Flickan lydde inte, så mamman fick efter en stund ta tag i henne och föra henne dit. Flickan blev jättesur och började streta emot varpå mamman tappade tålamodet och sa "What's your problem?! I told you not to run, it's dangerous!" 

När mamman höjde rösten började flickan gråta, skrek "Näää, mamma!" och slog efter henne. Sekunden efter gick hon till sin pappa och sökte tröst. Istället för att tala om för flickan att mamma hade rätt och att man absolut inte får slå någon så gav han henne fanimej tröst! Jag trodde inte mina ögon. Mådde illa när pappan kramade sin dotter, lovade att det minsann bara var dom två som skulle äta chips hemma och praktiskt taget gjorde mamman till den elakaste människan på denna jord.

Okej, det kanske var onödigt av mamman att använda just dom orden, men det ursäktar knappast pappans beteende. Hur kan man vara så jävla korkad? Det är ju jättebekvämt att inte ta nåt som helst ansvar, skita i hur sitt barn utsätter sej för fara och sen bara vara den snälla figuren man får chips och kramar av. Jag såg frustrationen i mammans blick och hade gärna velat beklaga den sinnesförvirring hon måste haft när hon valde sin partner.
 
Ledsammast var dock att se hur dottern tystnade efter några minuter av pappans utesluta mamma-snack. Försiktigt gick hon fram mot sin mamma, ställde sej lite på avstånd, pekade med fingret och sa "mamma arg..." Eftersom hon var stans största charmtroll kunde hennes mor dock inte förbli arg särskilt länge utan sprack upp i ett leende, pussade sin dotter och sa "Hemma du kan springa hur mycket du vill, men här du får inte springa. Okej? Du måste lyssna..." Flickan nickade och bad mamman följa med till bänken. Först ville kvinnan inte sätta sej ner, men efter lite övertalning gjorde hon det i alla fall. Flickan la sin ena lilla hand om pappans nacke, den andra runt mammans och såg ganska nöjd ut.

Känns som att det var en rätt talande bild för hur det fungerar i den familjen. Blir ledsen när jag tänker på hur mycket ansvar den där flickan kanske måste ta.

Som sagt, jävla idiot!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-07-03 16:12:18

i skolans värld är dessa barn lättidentifierade. Dessa barn är inte lätta att ha att göra med, föräldrarna ännu svårare.

Postat av: Tomas

Publicerad 2009-07-03 21:36:03

Det var jag alltså

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

Växte upp i Gislaved, skapade min egen tillvaro i Göteborg och har nu hamnat i Stockholm. Tre platser, tre bitar att dela mitt hjärta i. Det är mycket som ryms där; musik, träning, Fredrik, familjen och vännerna, hundar och film är några av sakerna. Skulle kunna inreda hela hemmet med Marilyn Monroe om jag fick, älskar Ola Salo och Markus Krunegård och tycker att livet inte vore värt att leva utan choklad.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela