Salacious

"...och jag skattar mej lycklig som körde fel när jag vet hur rätt det blev."

Dagens mupp del II.

Publicerad 2006-10-10 19:46:13 i Allmänt

Kl 21 visar trean 45 minuter som ikväll handlar om "pastor" Fred Phelps och hans familj som tillsammans bildat en egen församling vars syfte är att övertyga omvärlden om att Gud hatar alla bögar och flator. Dom demonstrerar på mördade homosexuellas begravningar, kastar bajs på människor i Pride-tåg och skickar gratulations- och tackkort till omkomna homosexuellas föräldrar. Dessutom kan man på deras hemsida läsa om hur dom tackar Gud för alla svenska liv han tog i tsunamin, samt att den svenska kungafamiljen är incestuös, bögig och slampig.

Och man vet ju inte ens var man ska börja för att argumentera mot denna galenskap. Grejen är att det på något sätt blir så sjukt så det blir komiskt i mitt huvud. Man kan inte ta det riktigt på allvar, även om församlingen i högsta grad existerar och står för det dom skriver på hemsidan. Frågan är hur pass farliga dom egentligen är - lyssnar man på pastor Phelps predikan som finns att ladda ner på sidan blir det ganska uppenbart att han lider av såväl psykiska sjukdomar som missbruk. (Någon annan förklaring finner jag ej.) Och även om jag anser att dessa fjantar självklart ska bli bestraffade för det dom utsätter andra människor för betvivlar jag att dom besitter någon makt överhuvudtaget. I grund och botten handlar det om en psykiskt störd sektfamilj där en massa hemska saker säkerligen har inträffat. Ingen, eller iaf väldigt, väldigt få, kan ju överhuvudtaget ta dessa seriefigurer på allvar.

Vad som däremot skrämmer mej är den tysta och diskreta homofobin som inte verkar gå att tvätta bort från det kollektiva medvetandet. Hur mycket jag än försöker kommer jag aldrig nånsin förstå varför en människa som blir kär i någon av samma kön skulle vara äcklig. Jag kan inte för mitt liv begripa hur en del på fullaste allvar menar att han eller hon ska skämmas över sej själv. Inte heller kan jag förstå att det finns föräldrar som säger upp kontakten med sina barn när dom kommit ut. Eller att andra släktingar väljer att inte bjuda hem Peters nya pojkvän eller Marias fästmö på familjemiddagen. Även om acceptansen av homosexuella blir bättre och bättre kommer det alltid finnas folk som säger att "alla människor är lika mycket värda" för att i nästa andetag tycka att "dom" väl faktiskt kan ta lite hänsyn och låta bli att hålla handen på stan.

DET, mina vänner, är tusen gånger farligare än en dement galenpanna i USA.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

Växte upp i Gislaved, skapade min egen tillvaro i Göteborg och har nu hamnat i Stockholm. Tre platser, tre bitar att dela mitt hjärta i. Det är mycket som ryms där; musik, träning, Fredrik, familjen och vännerna, hundar och film är några av sakerna. Skulle kunna inreda hela hemmet med Marilyn Monroe om jag fick, älskar Ola Salo och Markus Krunegård och tycker att livet inte vore värt att leva utan choklad.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela