Salacious

"...och jag skattar mej lycklig som körde fel när jag vet hur rätt det blev."

Cash is king.

Publicerad 2006-08-15 13:40:33 i Allmänt

 Tänk att all riktigt bra musik är så gammal. Jag vet inte vad det beror på, men merparten av mina favoritlåtar har minst 30 år på nacken. Med betoning på minst. För det är inte mindre än 34 år sen som David Bowie gjorde en av världens bästa skivor, The rise and fall of Ziggy Stardust and The Spiders From Mars. Och året dessförinnan dog Jim Morrison, vilket betyder att The Doors musik nästan gjordes på stenåldern.

Vad finns det för ikoner idag? Rolling Stones lever vidare i all ära, men det räknas liksom inte eftersom dom fanns redan för tusen år sen. Var finns det nya som tar världen med storm? När kommer nästa musikgud? Jag tror det är rätt hopplöst. Okej, vi har Robbie Williams. Men han är snarare en underhållare än ett musikaliskt geni. För hur bra jag än tycker att han är vore det ett hån att jämföra hans låtar med artisterna jag tidigare räknade upp.

Det görs bra låtar idag också, inget snack om saken. Men det är låtar man nickar uppskattande till, har som bakgrundsmusik på förfesten och sjunger med i under bilresan. Det är knappast låtar som får en att känna att man kommit till en helt ny tillvaro. Det är knappast... magiskt.

Mitt senaste tillskott i gamlinggänget är Johnny Cash. Har redan skrivit om hur mycket jag tycker om filmen om hans liv, men skamligt nog har jag ännu inte köpt några skivor. Mp3:or duger verkligen inte längre. Så när lönen kommit ska jag beställa den här och drömma mej 40-50 år tillbaka i tiden. Fattar inte varför man kallade Elvis kung. Cash slutade inte som en fet Las Vegas-sångare med jordnötssmör i mungipan. Han höll kronan högt ända in i sin död.

Kommentarer

Postat av: Dan

Publicerad 2006-08-16 08:39:49

Meh! BWO då? Alexander Bard är faktiskt ett musikaliskt geni. Tänk bara på Obsession med Army of Lovers! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

Växte upp i Gislaved, skapade min egen tillvaro i Göteborg och har nu hamnat i Stockholm. Tre platser, tre bitar att dela mitt hjärta i. Det är mycket som ryms där; musik, träning, Fredrik, familjen och vännerna, hundar och film är några av sakerna. Skulle kunna inreda hela hemmet med Marilyn Monroe om jag fick, älskar Ola Salo och Markus Krunegård och tycker att livet inte vore värt att leva utan choklad.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela