Salacious

"...och jag skattar mej lycklig som körde fel när jag vet hur rätt det blev."

Ålder och sånt.

Publicerad 2006-04-13 18:18:13 i Allmänt


Igår fick jag ett brev som berättade att jag blivit antagen till Unga möter unga; ett projekt som innebär att ett antal unga socionomstuderande till hösten kommer att åka ut i gymnasieklasser och diskutera sex och samlevnad. Studenterna kommer dessförinnan få en liten utbildning på några dagar där vi får lära oss en massa om samtalsteknik. Jag blev jätteglad när jag fick brevet. Dels för att hela idén låter väldigt rolig och lärorik, dels för att jag för en gångs skull kände att min ålder är en tillgång. Det är nästan första gången på den här utbildningen jag gör det, tyvärr.

Om två veckor fyller jag 21, men ofta känner jag mej som 12. Kanske är det inbillning, och jag kan inte riktigt beskriva det, men det känns som att många lägger stor vikt vid min ålder. Jag tycker att jag märker det i blickar, tilltal och jargong. Lite  "jaja, men vad vet du egentligen?". Därmed inte sagt att alla är såna. Dessutom är jag medveten om att jag inte har någon livserfarenhet att skylta med. Men känslan blir inte mindre jobbig för det.

Detta kombinerat med ett dagboksinlägg av Johanna som handlade om hennes (och därmed i viss mån även min) barndom har gjort att jag börjat leka med tanken att jag kanske faktiskt fortfarande är ett barn. Jag menar, vissa uppenbara ledtrådar finns ju.

  • Jag är fortfarande löjligt förtjust i Disney- och Astrid Lindgren-filmer.
  •  Godis är en stor del av mitt liv.
  • Jag gör fåniga ljud så fort jag ser en hund.
Dessa tre punkter är dock ingenting som jag har för avsikt att ändra inom en snar framtid, så jag hoppas att detta är okej med alla inblandade. Tur i alla fall att jag har någon som är nästan lika fjantig som jag! :D

Kommentarer

Postat av: Ellen

Publicerad 2006-04-13 22:03:15

Åhh.. vad kul Caroline! Grattis! Det där med åldern vet jag hur det känns.. men vi kan trösta oss med att åren går.. stå på dig! Måste säga att du är en av de klasskamrater som jag helstlyssnar på... Livserfarenhet och hög ålder betyder inte allt. 21 år är inte illa:)

Postat av: Theodorr å Bölla

Publicerad 2006-04-13 23:10:52

Hej! Kul att du kommenterade mitt inlägg! =) Du, vi är barn.. det är bara så. Och ju mer man vågar erkänna det och anamma det desto "mognare" är man nog, om man nu vill! Det känns inte alls som om det är ca 8-9 år sen snart som vi spelade in vårt band! Haha, då var skolkataloger ens liv och man skulle helst gilla nån ny varje vecka! Men man hade inte mkt annat för sig heller. Haha, tur att Un finns! Han räddade oss ur högstadiet. Kramar! Åh du, hanhan.. han rööökööh. Så du får prata med honoooomööh.. oslagbara.

Förresten började fundera på hur gamla Linnéa och Noah kan vara nu?! Jag kunde inte komma på det, men har för mig att jag kommer ihåg när Linnéa föddes. Slutet av 90-talet va?!

Postat av: Caroline

Publicerad 2006-04-13 23:18:15

Tack Ellen! Vad glad jag blir. :) Det är sant som du säger, vi behöver ju knappast oroa oss för att vi inte ska bli äldre. Ungdom är ju verkligen nåt som man ska vara väldigt tacksam över.

Johanna: Linnéa är född -97 och Noah -00. Känns helt overkligt... Jag tänker fortfarande att dom nyss har lärt sej gå och pratar bebisspråk. Haha.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

Växte upp i Gislaved, skapade min egen tillvaro i Göteborg och har nu hamnat i Stockholm. Tre platser, tre bitar att dela mitt hjärta i. Det är mycket som ryms där; musik, träning, Fredrik, familjen och vännerna, hundar och film är några av sakerna. Skulle kunna inreda hela hemmet med Marilyn Monroe om jag fick, älskar Ola Salo och Markus Krunegård och tycker att livet inte vore värt att leva utan choklad.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela