Salacious

"...och jag skattar mej lycklig som körde fel när jag vet hur rätt det blev."

Aha-upplevelse.

Publicerad 2006-04-05 19:28:25 i Allmänt

Först idag, snart två läsår efter att jag började på socionomutbildningen, blev jag medveten om vad det är jag egentligen gett mej in i. Efter otaliga böcker och föreläsningar om vad det sociala arbetet innehåller och är kom mitt första magknip. Plötsligt blev det tydligt för mej... det är inget solskensyrke jag kommer ha.

Visst, det handlar om människor och människors problem. Så mycket visste jag redan innan (jag är inte född igår, även om det säkert verkar så ibland). Men just nu håller vi på med samtalsövningar, övningar som är så lärorika att man vill spela in varenda sekund och för evigt pränta in det i sin hjärna. Inte minst för att vi har två klasslärare som besitter så otroligt mycket kunskaper och erfarenheter. Hursomhelst. Idag rollspelade vi. Jag fick vara Jessica, en tonårstjej med missbruksproblem och hög frånvaro i skolan. Tillsammans med "min" pappa var vi på möte med två socialarbetare på deras kontor. Och känslan jag fick av att höra "min" pappa säga att han inte orkar engagera sej längre var hemsk. Dels för att jag faktiskt fick rysningar och impulsen att börja gråta, men mest för att jag tänkte på hur alla riktiga Jessicor därute måste känna det. Det var en väldigt nyttig erfarenhet. Senare under dagen fick jag även agera mej själv i rollen som socialsekreterare, vilket också var nyttigt eftersom jag fick en inblick i hur fruktansvärt svårt det kommer bli.

Här kan vi sitta och diskutera teorier och metoder fram och tillbaka, men när det väl gäller där ute i det verkliga livet  finns inte tid för sånt. Då ska man inte diskutera, då ska man kunna. Och helst agera. Det gick liksom upp för mej vilken utmaning detta kommer bli (och redan är).

När vi senare på dagen hade PPU (vilket är en förkortning för Personlig Professionell Utveckling, ett slags forum där en grupp studenter sitter i reflekterande samtal med en handledare) diskuterade vi ett av Sveriges största och svåraste incestfall, där pappan i flera år levt ut sina vidriga lustar på sin dotter. Hundratals våldtäkter ledde till ett bortadopterat barn och en abort. När vår handledare frågade oss hur vi skulle agerat i detta mycket komplicerade fall vände det sej i magen på mej, och jag undrade hur fan jag ska klara att jobba med sånt här.

Let's face it... Jag är en väldigt känslig människa. Det är nästan mer regel än undantag att jag gråter när jag ser på  "Vem dömer Amy?" (gjorde det senast igår) liksom. Hur ska jag då reagera inför verkligheten, som är mycket grymmare än vilken skräckfilm som helst och mer gripande än alla dramafilmer jag sett tillsammans?

Hoppas, hoppas att jag kommer klara det.

Kommentarer

Postat av: Lotta

Publicerad 2006-04-05 22:07:56

Så klart att du kommer att göra! Varför? Jo, för att du faktiskt är jäkligt stark!! So what att du är känslig, det tror jag bara att du har fördel av i ditt jobb. Att kunna visa känslor är en styrka!! Puss och kram från en annan känslig en.

Postat av: Mrs Solis

Publicerad 2006-04-06 10:19:24

Klart du kommer klara det! Det kommer vi alla göra.

Känner igen mig, har haft samma känsla på sista tiden och PPU:n igår var verkligen en kanna kallt vatten över huvudet. Ett fruktansvärt brott utan ursäkter, MEN: Känslan av att veta att man själv säkert hade handlat precis likadant som de socialsekreterare och familjerättshandläggare som under dessa år har varit i kontakt med fallet, är skräckinjagande.

Puh! Jag var helt slut igår, svarade inte ens i telefon. Nej, mer positiva umgängesaktiviteter utanför skolans väggar om vi ska palla hela våren ut...

Postat av: Caroline

Publicerad 2006-04-06 14:15:35

Ja, jag skrev precis till Jessica att det börjar bli dags för en ölkväll. Det håller nog dom flesta med om. Lite hakuna matata kommer nog göra susen!

Postat av: Konradanastasia

Publicerad 2009-03-16 09:28:05

Very nice site. Will sure visit again.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

Växte upp i Gislaved, skapade min egen tillvaro i Göteborg och har nu hamnat i Stockholm. Tre platser, tre bitar att dela mitt hjärta i. Det är mycket som ryms där; musik, träning, Fredrik, familjen och vännerna, hundar och film är några av sakerna. Skulle kunna inreda hela hemmet med Marilyn Monroe om jag fick, älskar Ola Salo och Markus Krunegård och tycker att livet inte vore värt att leva utan choklad.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela