Salacious

"...och jag skattar mej lycklig som körde fel när jag vet hur rätt det blev."

Den där utlovade uppdateringen.

Publicerad 2014-01-22 10:44:58 i Allmänt

 
Som ni väntat! Eller hur? Nåväl, här kommer i alla fall några bilder från vår häftiga Vietnam-resa!( Med reservationer för bildkvalité, det är tanken och känslan som räknas.)
 
 
Här har vi precis anlänt till vårt första hotell på resan, nämligen Hotel Eden. Så himla fint! Det första jag såg var den här fina julgranen som jag naturligtvis ville föreviga, som den julnörd jag är. Högst overkligt med allt julpynt i värmen.
 
 
Vi spenderade den första delen av resan i Ho Chi Minh (tidigare Saigon), en helt galen stad. Har aldrig sett så mycket folk, eller framförallt så många mopeder/motorcyklar  i hela mitt liv. Lyckades inte få någon bra bild på trafikkaoset som av någon outgrundlig anledning ändå funkade. Det bodde lika många människor i den här stan som i hela Sverige. Just på den här platsen var det dock ganska lugnt, beskåda stadens stora postkontor!
 
 
Vi firade vår tvåårsdag på en fantastisk restaurang som heter MZ, dit vi några dagar senare tog med oss resten av gänget och åt en makalös nyårsbuffé. Lätt bästa maten på hela resan.

Vi gjorde en massa utflykter när vi befann oss i storstaden, bland annat en dagsutflykt till Cu Chi och dess monument från Vietnamkriget (ett krig som för övrigt hette Amerikakriget där). Här är en mysig fälla som många amerikaner mist sitt liv,  eller åtminstone delar av kroppen, i.
 

Varje dag var det förmiddagskaffe, såklart. Tyvärr med ganska blandade resultat. Eller rent ut sagt, det vietnamesiska kaffet smakade för det mesta skit. Men humöret var på topp ändå!
 

Ulrika och Håkan vilar fötterna. Sistnämnda med kameran i högsta hugg, vilket han hade mest hela tiden. Sen blev det sjukt bra (och många!) bilder också.
 
 
Dagen före nyårsafton skulle vi till ett muséum som tyvärr hade stängt, därför blev det ett besök till ett zoo som låg precis intill. Det var ett mycket bra drag och, helt oväntat, den finaste djurpark jag sett. (Levande djur fanns också.)
 

Även Återföreningens palats besökte vi. Som ni ser var det inte direkt gassande sol i storstaden, vilket dock var ganska skönt eftersom vi promenerade så mycket. Solen skulle istället välkommet visa sej när vi åkte ut på ön. :)
 
 
Här firar vi in 2014 tillsammans med en miljon andra människor. Jag skojar inte, vi måste varit en miljon precis i närområdet. Det var det sjukaste jag varit med om.
 

Bild från den flytande marknaden i Mekongdeltat. Nu hade vi lämnat Ho Chi Minh och rest vidare till den mindre staden Canthou. Hela den där båten var PROPPFULL med ananaser. Lite annat pris och en lite annan smak än dom vi köper på ICA, om man säger så. MMMM.
 

Det gick inte att undgå att man befann sig i ett kommunistland, direkt.
 

Såhär bra kändes det att äntligen få vistas i sol, på en strand. Den här dagen gjorde jag verkligen inget annat än att läsa och sola och jag kunde bokstavligt talat känna hur mina energiförråd fylldes på.
 

Ön som vi befann oss på hette Phu Quoc och innehöll många höjdpunkter. Bland annat mopedutflykter och utforskande av ön. Här är en bild på en av dom klart bästa dagarna på hela resan. Vi hittade en strand som helt oväntat hade grymma snorkelrev. Och jag, som aldrig ens snorklat förut, fick genast tillträde till en helt ny värld. Kosta vad det kosta vill, jag ska ta dykarcertifikat!
 

Många minnen blev det, några var av mindre rolig karaktär. Bilden gör tyvärr ingen rättvisa, man kan inte ens ana vidden av vilken katastrof mina ben var av alla myggbett. Trodde aldrig jag skulle kunna säga det, men nu har dom slutat klia.
 
 
Det var lite av en chock att komma tillbaka till en vargavinter, samtidigt är jag glad för att vi slipper regn och att vintern nu faktiskt kommer att kännas lite kortare. Sist det begav sej hade vi som bekant minusgrader i fyra månader i sträck, och det är faktiskt inte drägligt att leva i sån tillvaro.
 
Nu är snart januari förbi, då är det värsta över.
Heja våren, snart är du här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

Växte upp i Gislaved, skapade min egen tillvaro i Göteborg och har nu hamnat i Stockholm. Tre platser, tre bitar att dela mitt hjärta i. Det är mycket som ryms där; musik, träning, Fredrik, familjen och vännerna, hundar och film är några av sakerna. Skulle kunna inreda hela hemmet med Marilyn Monroe om jag fick, älskar Ola Salo och Markus Krunegård och tycker att livet inte vore värt att leva utan choklad.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela