Salacious

"...och jag skattar mej lycklig som körde fel när jag vet hur rätt det blev."

Resultat!

Publicerad 2012-12-17 19:58:54 i Allmänt

 
 
Alla har vi våra laster. Vad min är, det är inte så svårt att räkna ut. Jag feströker inte längre (tack och lov!) och dricker alltmer sällan. Däremot så är sockret det som ger mej dålig karaktär.
 
Eller dålig och dålig förresten, överlag så lever jag faktiskt hälsosamt. Jag tränar jämt och äter överlag bra mat. Däremot så är jag, och kommer nog alltid att vara, svag för sötsaker.
 
Men i början av hösten bestämde jag mej för att sluta med den dummaste lasten av alla - lösgodis. Det vill säga; jag skulle sluta att KÖPA lösgodis. Att ta en bit när någon bjöd skulle fortfarande vara okej.
 
När jag vägde mej (vilket jag inte gjort sen jag tog beslutet) idag visade vågen att jag har gått ner två kilo.
 
Alltså; ENBART med den lilla förändringen har jag blivit av med kilon som jag hade lagt på mej under året.
Det här inlägget skrivs inte i syfte att bedriva någon vikthets, jag vill bara uppmärksamma vilka resultat en liten, liten sak kan göra i det långa loppet.
 
För lägg noga märke till detta; jag har inte slutat äta godis. Jag har bara slutat köpa lösgodis. Med mej är det nämligen så, att har jag en påse godis så äter jag tills den är slut. Punkt. Jag har aldrig varit en sån som kan spara. Men istället för att sleva i giftet i en egen påse och lura mej själv att det vara var ett hekto köper jag numera färdiga om det är så att jag är sugen. Och äter upp den med gott samvete. När vi var på bio i lördags, till exempel, så delade vi en påse Salt & blandat och jag var inte det minsta missnöjd.  
 
Det är alltså inte lösgodiset i sej som är problemet, det är behovet att äta tills det är slut som är grejen. Därför har jag tagit bort det problemet.
 
Som sagt, jag vill inte hetsa. Men medge att det är häftigt att upptäcka att allt inte behöver vara svart och vitt? Man behöver inte ta bort ALLT det man tycker om. Bara justera lite.
 
För det är inte så att det är en uppoffring ens. Jag äter fortfarande gott varje helg, fikar då och då och njuter av choklad, glass och chips (och knäck!!). Inte varje dag, men när jag blir sugen. Det enda jag har gjort är att välja bort en litet, litet (men ändå stort) inslag i tillvaron och det ger resultat. Inte i en rasande fart, men i det långa loppet. Det tycker jag om!

Kommentarer

Postat av: Fredrik

Publicerad 2012-12-17 20:22:50

Du är väldigt duktig, tycker jag! Jag tror att jag bara går upp hela tiden, så det är bra att någon i vårt hem viktkompenserar lite!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

Växte upp i Gislaved, skapade min egen tillvaro i Göteborg och har nu hamnat i Stockholm. Tre platser, tre bitar att dela mitt hjärta i. Det är mycket som ryms där; musik, träning, Fredrik, familjen och vännerna, hundar och film är några av sakerna. Skulle kunna inreda hela hemmet med Marilyn Monroe om jag fick, älskar Ola Salo och Markus Krunegård och tycker att livet inte vore värt att leva utan choklad.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela