Salacious

"...och jag skattar mej lycklig som körde fel när jag vet hur rätt det blev."

Nostalgi.

Publicerad 2010-04-14 00:36:00 i Allmänt


Det började med att jag hade ledmotivet till Trasdockorna på hjärnan under morgonens runda. Och det i kombination med att jag varit allmänt nostalgisk och småsentimental den senaste tiden är orsaken till detta inlägg. Kanske är detta min 25-årskris? Jag kan leva med den i så fall.

Det värsta är att jag kommer ihåg nästan allt.
Här är ett axplock:



Prinsessan, Bak-och-fram, Luren, Claude, Skrajsan, Pluttan och Påsen.
Jag ville vara kompis med Pluttan. Hon hade blåa flätor och fixade alltid biffen.
Älskade det här programmet. Älskade!



Vilket man knappast kan säga om detta spektaklet. Jag minns fortfarande den molande ångesten över äckliga Basia Frydmans röst och Staffan Westerbergs perversa flämtande. Känslan av att vara mycket liten men ändå begripa att nåt inte står rätt till.



Av någon anledning var jag otroligt förtjust i Pippi Pelikan. Det kan jag ställa mej väldigt frågande till när jag ser den här bilden. Minns även att Claes Malmberg lånade ut sin röst till nån knasig sidekick. Eller hur? Kanske var det signaturen jag gillade mest. Och att det var sommar.



Sommarlovsmorgon var det bästa. Vakna tidigt, titta på programmet, höra pappa på nedervåningen,försöka lära sej lite engelska framför Gustaf, aldrig våga vara en av dom där som ringde in för att tävla med hjälp av sina telefonknappar, inte riktigt veta vad dagen skulle innehålla, höra resten av familjen vakna, känna att sommaren skulle vara för evigt.



Det gjorde den inte. Men här är en kille som kommer ihåg hur det var förra sommaren. Åtminstone hoppades man väl att han gjorde det. Jag tyckte faktiskt mest att det här var en plåga att se.



Ja, eller så kan du ju se till att hålla ordning på dina grejer nån jävla gång!



Överlägset bästa vinjetten genom tiderna.
Hon gjorde mej både rädd och fascinerad, och kanske är det fortfarande så.

Jag älskar Ika i rutan!

Kommentarer

Postat av: sara

Publicerad 2010-04-14 08:48:40

Å vilka härliga flashbacks!! Haha! Älskade också pippi pelikan! Gick inte det på julaftons morgon?? Puss och kram my love!

Postat av: lovisa

Publicerad 2010-04-14 14:45:45

Åhhhhhh!!!!!!!!

Trasdockorna!!! I love!!!!

P.s. Joel va VISST bra=)!!!!!!

Postat av: Sanna

Publicerad 2010-04-14 17:08:45

Min favvo var också pippi pelikan =)=)

Postat av: Johanna

Publicerad 2010-04-14 18:22:39

Hihi, tycker oxå det är en mkt möjlig o helt ok 25-årskris! :D Pingu var skoj. Hans söta ansiktsuttryck, naaaw..

Postat av: Anna

Publicerad 2010-04-15 22:28:58

Jag saknar en bild på Cellen Ellen, eller som vi lite humoristiskt kallade henne. SurCellen Ellen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

Växte upp i Gislaved, skapade min egen tillvaro i Göteborg och har nu hamnat i Stockholm. Tre platser, tre bitar att dela mitt hjärta i. Det är mycket som ryms där; musik, träning, Fredrik, familjen och vännerna, hundar och film är några av sakerna. Skulle kunna inreda hela hemmet med Marilyn Monroe om jag fick, älskar Ola Salo och Markus Krunegård och tycker att livet inte vore värt att leva utan choklad.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela