Salacious

"...och jag skattar mej lycklig som körde fel när jag vet hur rätt det blev."

Totalt ointressant.

Publicerad 2007-04-10 00:06:33 i Allmänt

Vet ni vad jag skiter fullständigt i?

Prylar.

Visst, jag vill ha min dator, min teve, min mobiltelefon och min mp3-spelare. Men jag kunde inte bry mej mindre om vilket märke det är på skiten.

Ta min mobiltelefon t.ex. Man kan sms:a och ringa med den. Och, icke att förglömma, ta emot mms. Men that's it. Jag är medveten om att jag skulle kunna köpa en tusen gånger bättre telefon med en hel uppsjö av finesser, och till denna exklusiva telefon skulle jag kunna ladda ner tusentals ashäftiga ringsignaler som skulle säga nåt om vem jag är.

Men vet ni vad? Jag ids inte.

Och detta gäller inte bara prylar, utan annat också. Till exempel kläder och skor.

På väg hem från jobbet såg jag en annons för Nikes nya streetsko. 900 spänn ska man punga ut med för att få den. Det skulle aldrig nånsin falla mej in att betala så mycket för nåt jag ska förvara min jävla fot i! Missförstå mej inte, jag älskar att handla kläder och skor. Men det får ju vara inom rimliga gränser. Blir lika förvånad varje gång någon entusiastisk shoppare glatt talar om att dom fyndat på rea och säger att fyndet (vi kan låtsas att det är en tröja) "bara kostade 500 kr". Bara? Ursäkta, är det diamantsömmar på den? Okej, jag kanske är lite överdriven. 500 kr är säkert ett jättebra pris, vad vet jag. Men inte i min värld. 500 kr är en halv tusenlapp. Och en tröja är en tröja.

Nej, tacka vet jag "riktiga" fynd på H&M, Din sko, KappAhl, Lindex eller Gina tricot. Är inte det minsta ledsen att jag inte har några märkesplagg, snarare lättad och glad. Kan inte förstå hur människor orkar bry sej.

Jag kan heller inte förstå att människor på fullaste allvar lägger ut tusentals kronor på en så simpel sak som solglasögon. Har jag missat nåt, jag trodde att ett par solglasögons uppgift var att göra så att du slipper kisa? Mina kostade 74 spänn på Cubus, liksom.

Jag upprepar; missförstå mej inte. Självklart gillar jag att vara fin. Men jag är minst lika fin i min GeKås-tröja som nån annan är i sin tusenkronorstopp, och även om så inte är fallet så har jag åtminstone vetskapen om att jag har lagt pengarna på nåt vettigare.

Nu vill jag inte framställa mej själv som bäst (jo), jag vill bara uppmärksamma det faktum att vissa saker som är fullständigt självklara för somliga är helt obegripliga för andra.

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2007-04-10 10:20:01

Jag tänker precis likadant! Haha! Tycker så synd om en del osäkra tonårsbrudar (t ex) som går runt med det alla märken som går att få tag på. Hur kul är det att vara en levande reklampelare då? Visst kan ett märke vara snyggt, men varför ska man betala för att bära reklam?! En del grejer kanske har bättre kvalitet men en del dyra jeans är ju så slitna och tvättade vid inköpet (pensionärspoäng på den kommentaren) att det ibland är hål som bara töjs mer och mer. Hur länge håller dem då? Inte så länge att de är värda 2000 spänn iaf. Slita kläder kan man göra själv!

Har inte riktigt bestämt mig om vad jag tycker om kopior heller. Alltså Converse-kopior t ex. Tycker man att modellen är snygg så måste det ju inte stå Converse på den kan jag tycka. Jag kan tycka att de skorna är snygga då de ofta har olika färger och material (aldrig omoderna, det ordet har jag också lite emot), men de är ju för 17 helt platta så de har inte precis lagt pengarna på en bekväm sula. =)

Jag kanske väljer t ex en mobil (ärvde min nuvarande av Thomas och den älskar jag) från Nokia för att jag oftast tycker att deras telefoner är snygga, stilrena och okomplicerade men inte för att det är just Nokia. Då lägger man hellre pengarna på saker som ofta innebär mer säkerhet som t ex däck och sånt till bilen.

Nej tacka vet jag mina gamla Complete-tröjor och bekväma promenadskor a´la SkoBoo (eller hur det heter) i Ullared med bekväm sula!

Postat av: Purgatid

Publicerad 2007-04-10 17:03:34

Den dagen man anser att utseendet är beroende på märket, är den dagen man behöver omvärdera vad ordet vacker betyder. För när ett märke kan göra dig snygg, så är det inte du som är snygg. Då är det märket som är snyggt. Med andra ord; om du inte kan hitta kläder på myrornas som gör dig snygg, så lär inte några märkeskläder hjälpa heller.

Postat av: Dan

Publicerad 2007-04-10 20:59:55

Det får gärna sitta ett litet märke nånstans på mina kläder som signalerar till omgivningen om vem jag är eller vem jag vill vara. Kläder är en identitetsmarkör och om jag eller nån annan vill lägga ut en viss summa (stor eller liten) på nåt plagg så är det helt okej, tycker jag.

Jag kan för övrigt tillägga att jag hade hemskt fula kläder som barn. Det var traumatiskt. Nu ska jag lägga mig i sängen å gråta en skvätt över min hiskeliga barndomsgarderob.

Postat av: Caroline

Publicerad 2007-04-10 21:03:19

Dan, du får lägga ut precis hur mycket pengar du vill på märkeskläder. Det får alla göra. Jag säger bara att jag inte förstår det.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

Växte upp i Gislaved, skapade min egen tillvaro i Göteborg och har nu hamnat i Stockholm. Tre platser, tre bitar att dela mitt hjärta i. Det är mycket som ryms där; musik, träning, Fredrik, familjen och vännerna, hundar och film är några av sakerna. Skulle kunna inreda hela hemmet med Marilyn Monroe om jag fick, älskar Ola Salo och Markus Krunegård och tycker att livet inte vore värt att leva utan choklad.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela